alang bertandang

alang-alang menyeluk pekasam
pekasam masam baupun masam

alang bertandang sebagai dagang
dagang bersahabat hadirnya pengerat

alang-alang bertemu teman
teman dijamu tanpa hadir jemu

alang indah ukwah lillah
Allah diharap doa dihadap

syukur alhamdulillah… hadirku sementara di bumi praha bukan sementara yang sia2. nasihat dari seorang teman yang ku kutip ku pohon untuk ku dapat amalkan.. Insyaallah..

“kite jangan nk ikot jer aper yg kiter dengar dari memaner pon. cariklah dalil ngan validate kan sumbernye”

cmtuh ler lebey kurang ayat kesimpulan perbincangan kami. canteeeek gak ayat nyer… sbb cantek? bukan kerane susunan kata, bukan jugak kerana indah gaya bahasa. tapi kerana mesej yang dibawa selari dengan quran.

[17:36]

You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. i have given you the hearing, the eyesight, and the brain, and you are responsible for using them

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.

kerana apa harus sebenarnya kita melakukan seperti yang diperintahkan. sesungguhnya.. Allah telahpun menerangkan dalam ayatNya yang lain. Yakni untuk mengelak kan agar kita terpengaruh dengan golongan seperti yang dijelaskan Allah dalam ayat dibawah.

[3:78]

Dan sesungguhnya, di antara mereka ada  yang memutar-mutar lidahnya semasa membaca Kitab (dengan mengubah maknanya), supaya kamu menyangkanya sebahagian dari Kitab padahal ia bukanlah dari Kitab itu. Dan mereka pula berkata: “(bahawa) ia adalah (datangnya) dari sisi Allah”, padahal ia bukanlah dari sisi Allah; dan mereka pula tergamak berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta).

There is among them a section who distort the Book with their tongues: (As they read) you would think it is a part of the Book, but it is no part of the Book; and they say, “That is from Allah,” but it is not from Allah: It is they who tell a lie against Allah, and (well) they know it!

p/s : seorang lagi sahabat berkongsi pula satu hadith

Dari Abu Hurairah ra, bahawa Rasulallah saw bersabda, “Barangsiapa beriman kpd Allah dan hari akhir, hendaklah ia berkata baik atau diam, barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia menghormati tetangganya dan barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah ia menghormati tamunya” (HR Bukhari dan MUslim)

Wallahualam….

signature

Leave a comment