ADAB BERGURAU SENDA

 

Walaupun gurau senda membantu menguatkan kasih sayang, ia juga boleh meranapkan silaturrahim jika gurau senda menyebabkan ada pihak berkecil hati. Sememangnya menjadi fitrah, penerimaan seseorang itu tidaklah sama dalam bergurau. Maka, akan ada antara kita bergurau tanpa menyedari ada hati terluka. Layakkah kita untuk yang bergurau pula yang mengatakan bahawa si dia itu tidak layak berkecil hati sedangkan kita sudah berlebihan dalam bergurau? Sesungguhnya, sekiranya kita benar faham akan batas-batas bergurau senda dan memahami Ad-Din Islam ini dalam sudut pandang bahawa Islam bukan hanya sebagai ritual tetapi juga merangkumi keseluruhan hidup kita. Semestinya fikrah kita akan bersih dari fikiran sebegitu, kerana kita faham dan sedar, ajaran Islam itu termasuklah sekecil-kecil seperti cara kita bergurau.

Sebab itu banyak contoh ditonjolkan oleh Rasulullah SAW kepada sahabat mengenai gurau senda yang membuatkan orang ketawa dan berkisar kepada perkara yang benar. Ingat, Rasulullah SAW tidak mencipta kisah lucu yang sia-sia semata-mata untuk membuatkan orang ketawa kerana Baginda takut ketawa menyebabkan umat Islam lalai daripada mengingati Allah.

Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya:

“Dari Abi Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: Janganlah kamu banyak ketawa kerana sesungguhnya banyak ketawa itu mematikan hati.”

(Hadis riwayat Al-Imam At-Tirmidzi)

Janganlah berlebihan dalam bergurau senda sehingga menyebabkan ada orang terasa dirinya diaibkan atau dijadikan misalan sehingga memalukan dirinya.

Sebaliknya, gurau senda dijadikan salah satu cara menghiburkan hati yang lara atau menyenangkan orang berduka.

Tetapi perlu diingat, gurau senda itu mestilah berkenaan perkara yang benar.

Sedarlah bahawa gurauan, sekalipun kita mahu atau tidak, boleh menyebabkan seseorang mendapat pahala atau dosa.

Contohnya, jika gurauan boleh menyenangkan hati, mengeratkan silaturahim dan perpaduan serta kasih sayang, maka gurauan itu menjadi perbuatan baik yang diganjarkan dengan pahala dari Allah SWT.

Sebaliknya jika gurauan menjadi alasan untuk menyakitkan hati seseorang, ia sudah tentu menjadi perbuatan yang dikutuk Allah SWT. Jangan pula tabiat bergurau senda untuk menyakitkan hati orang lain menjadi kebiasaan menyebabkan seseorang itu tiada rasa bersalah mengutuk atau menghina.

Firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang beriman! Janganlah sesuatu puak daripada lelaki mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki lain kerana harus puak dicemuh itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak daripada perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan perempuan lain kerana harus puak yang dicemuh itu lebih baik daripada mereka, dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengah yang lain dan janganlah kamu panggil memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah panggilan buruk sesudah dia beriman dan ingatlah sesiapa yang tidak bertaubat daripada perbuatan fasiknya maka merekalah orang yang zalim.” (Surah Al-Hujuraat, ayat 11)


Contoh paling baik ialah gurauan Rasulullah SAW kerana Baginda masih mengekalkan had dan batasan antara lelaki dan wanita serta menyelitkan unsur nasihat bertujuan mengingatkan manusia kepada Allah.

Sudah tentulah gurau senda tetap tidak mengizinkan perlakuan tidak manis antara lelaki dan wanita, seperti menyebut perkataan memalukan mana-mana pihak, menghina atau meniru suara atau kata-kata orang lain dengan niat merendah-rendahkan atas faktor perbezaan jantina.

Antara senda gurauan Rasulullah SAW seperti diceritakan al-Hasan, seorang perempuan tua datang kepada Rasulullah SAW dan berkata: 

“Wahai Rasulullah! Berdoalah kepada Allah SWT supaya aku dapat masuk syurga. Maka Rasulullah SAW bersabda: Wahai ibu pulan! Sesungguhnya orang tua tidak boleh masuk syurga. Lalu menangislah si perempuan tua itu. Dengan segera Rasulullah SAW bersabda: Khabarkan kepada perempuan itu sesungguhnya dia tidak akan masuk syurga dalam keadaan dia tua.”

Lalu dibacakan firman Allah SWT yang maksudnya: “Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri mereka dengan ciptaan istimewa serta Kami jadikan mereka sentiasa dara, yang tetap menjadi jodohnya serta sebaya umurnya.”

 

 

 

 

Menurut Dr Yusof Qardhawi,

“Sesungguhnya, tertawa itu termasuk tabiat manusia. Binatang tidak dapat tertawa kerana tertawa itu datang setelah memahami dan mengetahui ucapan yang didengar atau sikap dari gerakan yang dilihat, sehingga ia tertawa kerananya.” Melihat kepada pendapat di atas, hukum tertawa adalah boleh. Islam tidak melarang seseorang itu untuk berseronok dengan melawak dan bergelak ketawa.

 

 

 

Bergurau senda yakni satu perbuatan yang tidaklah dilarang masih, seperti yang diterangkan di atas… mampu memberikan kita pahala ataupun dosa sekiranya kita melampaui batas. Sesungguhnya, antara tugas terutama Nabi siutuskan adalah untuk memperbaiki akhlak sekalian manusia.. Maka, adalah wajar untuk kita mengikuti sunnah dalam bergurau dan ketawa.

 

CARA NABI KETAWA

 

– Dengan cara melontarkan senyuman yang menarik.

– Tidak tertawa, kecuali apabila berhubung dengan kebenaran.

– Tidak berlebihan dalam tertawanya hingga tubuh bergoyang-goyang atau tubuh miring atau hingga terlihat langit-langit Baginda.

– Bukan berupa hal yang sia-sia, atau permainan semata-mata atau hanya sekadar untuk mengisi waktu lapang.

* Ada riwayat yang menunujukkan bahawa kebanyakan ketawa Baginda ialah dengan tersenyum, dan apabila Baginda ketawa, Baginda ketawa seperti embun yang dingin. Sementara itu, ada juga riwayat yang menyebut bahawa Rasulullah ketawa dengan tidak menunjukkan gigi.

 

 

CARA NABI SAW BERGURAU

 

Nabi Muhammad SAW pernah bergurau dengan seorang wanita tua. Wanita tersebut meminta Nabi doakannya supaya beliau dimasukkan ke syurga. Kemudian, Baginda menjawab,

 

“Wahai ibu. Sesungguhnya, orang tua tidak masuk ke dalam syurga.”

 

Selepas mendengar jawapan daripada Rasulullah, wanita tua itu segera pulang ke rumah dan menangis. Kemudian, Baginda bersabda,

 

Maksudnya : Beritahulah kepadanya bahawa dia tidak masuk ke dalam syurga dalam keadaan masih tua. Sesungguhnya Allah berfirman, “Sesungguhnya kami menciptakan wanita-wanita syurga dengan penciptaan yang baru. Kami jadikan mereka dalam keadaan dara, yang amat mengasihi suaminya dan yang sebaya dengannya.”

(Hadis Tirmizi dan al-Baihaqi – sanad hasan)

 

Abu Hurairah telah meriwayatkan : Para sahabat berkata “Wahai Rasulullah. Sesungguhnya kamu bergurau senda dengan kami.” Baginda menjawab,

Maksunya : Ya, aku bergurau tetapi aku tidak berkata melainkan yang benar.

(Hadis Trimizi dan Ahmad, sanad Ahmad)

 

 

ADAB BERGURAU SENDA

 

Dr Yusof Qardhawi telah mengariskan lima etika dalam bergurau senda :

 

1) Tidak menggunakan perkara yang bohong sebagai alat untuk manusia tertawa.

 

Nabi SAW bersabda,

Maksudnya : Celaka orang yang bercakap kemudian berbohong supaya manusia ketawa. Celakalah dia dan celakalah dia!!!

 

2) Gurauan tidak mengandungi penghinaan terhadap orang lain melainkan diizinkan oleh orang tersebut.

 

Allah telah berfiman dalam surah al-Hujurat, ayat 11,

 

“Wahai orang-orang yang beriman. Janganlah satu puak itu menghina puak yang lain, kemungkinan orang yang dihina lebih baik daripada orang yang menghina. Janganlah wanita menghina wanita lain, kemungkinan wanita yang dihina lebih baik daripada wanita yang menghina..”

 

Nabi juga ada bersabda,

Maksudnya : Cukuplah seorang itu melakukan kejahatan apabila dia menghina saudaranya seMuslim.

(Hadis Muslim – sahih)

 

Penghinaan itu juga termasuk cara seseorang itu meniru perbuatan orang lain/mengolok-olok.

 

Saidatina Aisyah RA berkata, “Aku telah meniru perbuatan seorang manusia.” Lalu, Baginda bersabda,

Maksudnya : Aku tidak suka meniru perbuatan orang lain.

(Hadis Ahmad dan Baihaqi – sanad sahih)

 

3) Melawak yang tidak menakutkan orang lain.

 

Nukman bin Basyir RA berkata, “Sesungguhnya, kami bersama Rasulullah SAW dalam satu perjalanan. Seorang lelaki mengantuk di atas tunggangannya. Seorang lelaki yang lain mengambil anak panah dari busurnya, dan mengejutkan lelaki yang mengantuk itu, menyebabkan dia terperanjat.” Rasulullah SAW bersabda,

Maksudnya : Haram bagi seorang lelaki menakutkan orang Islam.

(Hadis Thabrani – sahih)

 

Nabi bersabda,

Maksudnya : Janganlah kamu mengambil barang kepunyaan saudara seIslamnya dengan niat melawak atau betul-betul.

(Hadis Ahmad – sahih)

 

4) Janganlah melawak di tempat yang serius dan janganlah serius di tempat yang melawak.

 

Dalam Islam, ada tiga perkara yang dianggap diambil hukumnya walaupun dalam keadaan melawak.

 

Nabi SAW bersabda,

Maksudnya : Tiga perkara yang mana diambil hukumnya samada dalam keadaan melawak atau serius iaitu nikah, cerai dan membebaskan hamba.

(Hadis Abu Daud, at-Tirmizi dan Ibnu Majah – sanad hasan)

 

Sesungguhnya, Allah telah mencela orang-orang musyrikin yang ketawa ketika mendengar bacaan al-Quran.

Firman Allah SWT dalam surah an-Najm, ayat 59-61,

 

“Adakah kamu hai musyirikin rasa hairan dengan ayat-ayat suci al-Quran? Kamu ketawa ketika mendengarnya, tidak menangis ketika mendengarnya dan kamu dengar dengan keadaan lalai.”

 

5) Hendaklah melawak sekadar yang perlu dan tidak berlebihan.

 

Nabi SAW bersabda,

Maksudnya : “Janganlah kamu banyak ketawa. Sesungguhnya banyak ketawa boleh mematikan hati.”

(Hadis Ahmad dan Ibnu Majah – sanad hasan)

 

Saidina Ali RA juga pernah berkata, “Masukkan lawak dalam kata-kata sekadar kamu memasukkan garam dalam makanan kamu.”

 

*Rujukan : Tafsir Sobuni , sahih muslim, Mawahib al-Laduniah bi syarh asSyamail alMuhammadiah oleh syeikh sulaiman Jamal dan Feqhul Lahwi wat Tarwih oleh Dr Yusuf Qardawi.

 

 

Begitulah indahnya Islam ini..mengajar kita sentiasa bersederhana walaupun dalam gurau senda.. sederhana walaupun tika tertawa.. hanya diri sendiri yang sering alpa dalam menghayati akhlak Islam yang sebenar..

 

Sememangnya adalah sukar sebenarnya mendidik diri untuk tidak tertawa pada perkara yang sia-sia dan sekadar mengisi masa lapang.. Kadang-kala waktu santai selepas makan pun banyak dihabiskan dengan ketawa, malah riuh rendah di kedai makan pun banyak terisi dengan gurau senda.. Diri ini sebenarnya terasa terpukul apabila mengetahui bahawa Baginda saw hanya tertawa pada perkara yang benar.. moga2 titipan ini mampu menjadi ingatan buat diri,dan juga semua saudara seakidah yang dikasihi..

 

ingatan buat diri dan semua yang dikasihi..

 

Menurut Yahya bin Muadz ar-Razi, ada empat perkara yang akan menghilangkan tawa di bibir seorang Mukmin iaitu :

1) Kerana memikirkan akhirat.

2) Kesibukan mencari keperluan hidup.

3) Risau memikirkan dosa.

4) Apabila tibanya musibah dan bala.

 

 

Sumber copy paste. ^_^

http://www.islamituindah.my/jaga-adab-ketika-bergurau

http://hidayatuddin.blogspot.com/2011/10/lawak-giler-jenaka-dan-gurau-senda.html

2 thoughts on “ADAB BERGURAU SENDA

  1. syamrisman says:

    Salam . Mohon izin meng ‘ copy ‘ sedikit cebisan ilmu daripada pihak tuan . Semoga Allah merahmati tuan , terima kasih 🙂

Leave a reply to Milovníci Alláha Cancel reply